Investera: Dela upp dina investeringar

När du har tjänat/fått en större summa pengar, är det alltid bra att disponera denna. Säg att du får sammanlagt 20 000 kr när du tar studenten + att du under helgerna har jobbat ihop 10 000 kr som du nu har sparat. Under våren har du levt på studiebidraget och därför har du nu en summa pengar:

5000 kr - Sommar & nöje
5000 kr - Kläder

Resterande 20 000 kr vill du spara. Då gäller det att disponera även dessa pengar. Nu beror det helt på din kunskap samt vilja att riskera, men hursomhelst är det bra att ha lite olika varianter att investera. Man bör ha:
 
- Ett vanligt långsiktigt räntekonto. Där bör du placera en del extrapengar du får in lite då- och då. Här tjänar du efter ett par år mycket pengar, tack vare ränta på ränta
- En aktieportfölj där du satsar pengar på aktier med lite högre risk (mer om detta kommer att komma)
- Ett långsiktigt investeringskonto. Här placerar du i stabila fonder och aktier. Visst finns det en risk, men det bör även ge en bra avkastning

Om jag idag skulle vinna 500 000 kr, hade jag placerat dessa på följande vis:

- 100 000 kr på SEB:s långsiktiga räntekonto. Efter 5 år skulle jag då, helt utan att riskera, likväl som att låta de ligga hemma, ha 125 000 kr
- 100 000 kr i högriskaktier/fonder. Dessa skulle vara: Catech, Morpich, Tricorona, Odd Molly, ABN Brasilienfond, Simplicity Africa
- 250 000 kr på mitt långsiktiga investeringskonto. Aktier: HM, Vostok Nafta, Björn Borg samt några väl utvalda fonder
- 50 000 kr investerar jag i mig själv. Skall jag vara ärlig kan detta vara den bästa investeringen. Ett fräscht yttre, kunskap, generositet, nöje m.m. ger en mycket mer i längden än man kan ana.

Eventuellt kan man även välja att placera dessa pengar i något projekt man känner till, eller investera i ett eget företag. Det beror helt på förutsättningar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0