Tjäna extrapengar på din hobby (nr. 4)

Är ditt stora intresse samhället & politik? Förutom att du alltid kommer att ha nytta utav det, kanske arbeta med det etc., finns det även lite möjligheter att redan som ung tjäna åtminstone några extrakronor på detta.

1. Blogga! Förvisso kan det vara svårt att lyckas - det beror lite på dina kontakter och exakt vad du skall blogga om, men det kan absolut gå. Försök att hitta en egen nisch och välj din målgrupp. Antingen kan du blogga om allting ur ett exempelvis liberalt perspektiv, eller så kan du inrikta dig mer på exempelvis mänskliga rättigheter, att granska makten etc. Försök hitta någonting du känner saknas, du har intresse av, du tror att du kan lyckas med. Hur du lyckas med bloggande och kan tjäna pengar i och med annonser, skall jag, vilket jag nämnt tidigare, ta upp någon annan gång, antagligen då jag har fått mer erfarenhet kring bloggandet.

2. Frilansa och skriv krönikor/reportage/artiklar. Antingen kan du behandla valfritt ämne och dina tankar kring detta. Eller har du kanske uppmärksammat någonting speciellt tack vare dina kontakter? Går då ett reportage eller en artikel kring detta. Försök att finna något intressant, kanske aktuellt ämne, som du tror att tidningen i fråga kan vara intresserade utav att köpa. Du kan satsa på att sälja exempelvis en krönika till en vanlig dagstidning, eller något magasin.

3. Lär ut din kunskap! Detta är kanske lite svårare, kräver lite mer och det beror på hur du vill lägga upp det hela. I alla fall har jag en tanke kring att man antingen genom en egen hemsida, kan lägga upp intressant fakta kring samhället i allmänhet, eller vara mer specifik och sedan kan folk dra nytta utav detta. Det är då bra att försöka göra det hela lite speciellt och återigen nischa sig. Tillskillnad från bloggandet handlar det nu mer om information och eventuellt olika extratjänster, än egna åsikter.
Alternativt kan man helt enkelt hålla kurser, antingen för vänner, eller andra människor som är intresserade. Många som går i skolan skulle säkerligen vara intresserade utav detta. Se till att vara pedagogisk, varieran utlärningsmetoderna, prata om intressanta saker etc. Jag kan gå in rätt djupt och invecklat på hur det här kan vara bra att lägga upp, men var kreativ, tänk igenom och fråga gärna mig för att få lite feedback. Eventuellt uppdaterar jag detta lite hastigt skrivna inlägg senare.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0