Vad bör du göra när börsen är röd?

I denna blogg har jag inte direkt tänkt gå igenom läget på finansmarknaden och mina tankar kring detta särskilt noggrannt. Dock har vi ju, framförallt under den senaste tiden, upplevt en börs som alldeles för ofta står på minus och en globalt orolig marknad. Jag tänker bara ytterst kort ge min syn på detta.

Huruvida nedgången kommer att fortsätta eller ej är svårt att förutspå, det gäller att hela tiden fälja vad som händer. Dock ser det väldigt mörkt ut och stödnivåer har brutits. Jag tror att vi kommer att fortsätta uppleva en relativt dyster utveckling på börsen. Vi har ju haft kreditkrisen som skapade ordentliga oroligheter. Oljepriset är skyhögt och konflikter runtom i världen kommer att bidra till ytterligare prishöjningar. Detta leder till en sur börs, men däremot tror jag fortfarande att oljebolag såsom West Siberian (har fallit tillbaka nu de senaste dagarna, men jag tror att den kan vända upp igen) och Lundin Petroleum kan vara bra att ha i sin portfölj.
Räntorna höjs och jag anser att svenska folket har lånat alldeles för mycket pengar, varvid många även struntat i att amortera. Folk som har lånat flera miljoner kronor till att köpa dyra hus och unna sig möbler, kläder, resor et cetera, kommer nu att få det svårt vid högre räntor. Fastighetsbranschen kommer inte längre att vara lika het och efterfrågan på hantverkare kommer att minska. Konsumtionen kommer säkerligen att vara fortsatt hög, men någon ökning är nog inte att vänta.
Alliansen har förvisso drivit en alltför försiktig politik, men vissa utav deras reformer såsom avskaffandet utav förmögenhetsskatten, kommer dock att vara till nytta för Sverige och vår ekonomi. Det är den globala marknaden som påverkar oss. EU och hela världen driver igenom en del klimatåtgärder jag anser vara idiotiska och EU's program för att minska på utsläppen anser jag vara ett ekonomiskt självmord. Alltså ser det mörkt ut för ekonomin... Dock kan mycket hända och min negativa syn kan absolut komma att vändas inom den närmsta tiden.

Hursomhelst går det ändå absolut att tjäna pengar på börsturbulensen. Till att börja med gäller det att vara väldigt aktiv och se över sina aktier och fonder (PPM). Kanske bör man satsa sina pengar på någon defensiv räntefond eller placera dem på banken till en bra ränta. Även investeringar i oljeaktier kan vara intressanta. Med tanke på klimat- och miljöhysterin i världen samt stigande råoljepriser är bolag inom miljöteknik och förnyelsebar energi, bolag som kan komma att göra kursrusningar. Antingen kan man satsa i enskilda aktier, eller i fonder, exempelvis har DNB en fond med bolag som satsar på förnyelsebar energi. Bolag som satsar på biobränslen bör man dock skippa, både av moraliska och långsiktiga skäl.
Tror du liksom jag på en fortsatt negativ utveckling av börsen finns fonden XACT bear (handlas som en aktie), vilken går upp när börsen går ner. Nu är det förvisso lite sent att tipsa om den, men jag tror som sagt på en fortsatt negativ utveckling, så det kan absolut vara värt det. Själv köpte jag XACT bear den 26:e juni och har medan börsen fortsatt falla, se XACT bear öka med dryga 10 %!

Lite rörigt och snabbt ihopskrivet inlägg, men jag kände i alla fall för att delge er detta. Var aktiv och noggrann. Mycket pengar går att förlora den närmsta tiden, men mycket pengar går även att tjäna!



OMXSPI's utveckling under år 2008.

Kommentarer
Postat av: Henke

Vad är det för omoraliskt med företag som satsar på biobränslen??

2008-07-09 @ 18:35:38
Postat av: In need of money - bloggen som hjälper dig att spara & tjäna pengar

Etanolframställning bedrivs ofta på bekostnad utav fattiga människors mat och dessutom krävs enorma mängder vatten.

2008-07-12 @ 20:58:56
URL: http://oneofthose.blogg.se/
Postat av: Anonym

En sak till som är bra när man handlar med XACT-aktier är att börsposterna ligger på endast en aktie, det gör att man inte behöver tänka så mycket på courtaget om man som jag handlar för mindre än tusen kronor.

2008-07-31 @ 14:42:12
Postat av: Sandra

Fin uppgång sedan dess :)

2010-10-02 @ 13:07:24
URL: http://www.investmentbolag.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0